Saturday, April 9, 2011

drawing

bende paling penting dalam pembinaan, pentingnye macam kalau masuk hutan jungle tracking macam peta dan kompas la. so dalam pembinaan mestila drawing. lukisan dalam pembinaan ni ada tiga jenis je. satunye drawing arkitek. yang ni nak terangkan kat mane letaknye pintu, tingkap dinding dan macam2 lagi la.

selepas drawing arkitek dak keluar, dibuat oleh arkitek, baru lah engineer boleh buat kerja. engineer akan produce pulak drawing struktur oleh civil engineer, dan drawing Mechanical & Electrical oleh Electrical Engineer. kalau dalam versi amerika (tak silap aku la) M&E ni dipanggil building services drawing.

di tapak pembinaan, yang menjadi masalah atau cabaran paling besar adalah drawing2 ni kadangkala tak tetap. sering berubah. sebab bermula dari arkitek yang mengubah drawing. kenape dia nak ubah. sebab client suh ubah. nape kene ikut cakap klient? sebab klient bagi duit, sebab client always ryte.

so, engineer kene follow arkitek ni. kalau dia tukar engineer pun kene tukar. kat site plak kene la hack kalau perlu hack. paling minor rugi la kong si kong. patut buat kerja sekali kene la buat sekali lagi. Adui mak.

lagi satu masalah ada konflik antara arkitek dan engineer2. orang ni nak yang ni orang tu nak yang tu. tensen2. sape2 tolong bgaitau aku camne nak bagi cepat bende2 nih. aku nak cepat ni.

No comments:

Post a Comment