Monday, December 26, 2016

Cara Mendapatkan Professional Engineer di Malaysia (Part 1)

Selalu aku ditanya oleh rakan-rakan engineer, baik yang Civil Engineer atau pun tak, cara nak mendapatkan title Professional Engineer (PE). Sebenarnye, dengan beberapa phone call kepada BEM atau IEM, dan rajin membaca website BEM atau IEM, korang boleh tahu cara-caranya. Tapi dalam blog aku kali ini aku cuba simplifiedkan cara apa aku buat.

1) Selepas korang graduate, korang dapat je sijil engineer korang dari universiti korang, terus jangan bertangguh lagi, daftar diri korang dengan BEM. Sesiapa yang tak buat bende ni aku mmg tak dapat nak tolong pape. Sebab ini adalah bende paling asas. Walaupun korang tak buat design, walaupun korang hanya buat project management, korang sepatutnye, sebagei engineer di Malaysia, hendaklah berdaftar dengan BEM. Penting. Dan menjadi satu kesalahan kepada syarikat yang mengambil engineer tanpa berdaftar dengan BEM. Malah, kalau korang tak daftar, korang tak boleh proceed pun ke step no. 2. Sebab kalau tak daftar, kire consider korang berkerja sebgai engineer yang tidak bertauliah la di Malaysia ni.

2) Lepas daftar BEM, buat kerja engineering korang selama 3 tahun. Pastikan untuk libatkan diri korang dengan kerja design di office (consutltant) dan kerja di site (consultant atau contractor pun boleh). Kalau ikutkan, syarat BEM kena ada setahun kerja di site, Setahun kerja di design office, dan setahun lagi bebas (bebas ni buat kerja project management pun takpe). Masa korang buat kerja design tu, jangan lupe lak simpan segala report design korang dalam simpanan personal korang. 

3) Dalam masa 3 tahun ni, korang pilih satu atau dua design report korang dan buat la experience report korang. Sebagai contoh aku highway engineer, aku hantar Geometric Design Report dengan Pavement Design Report. Experience report lak aku ambik dari resume aku, aku tukarkan dari bullet points kepada ayat. Tu je. Adalah dalam 5 muka surat je experience report aku. Siap termasuk muka depan lak tu.

4) Kemudian isi borang IEM untuk duduki interview PE. Atau, korang juga boleh isi borang BEM interview PE. Pilih la mane satu korang nak. Aku ambik melalui IEM. kelemahan dan kelebihan setiap borang ni akan aku terangkan dalam blog entry lain (sila ke sini utk maklumat lanjut).

5) Kemudian hantar la borang terisi tu bersama dengan design report dan experience report korang ke IEM/ BEM (bergantung pada borang yang korang isi). Kemudian tunggu la korang dipanggil untuk interview oleh interviewer.

Itu sahaja untuk entry kali ni. Senang je kan? cuma aku nak bagitau la. dalam step ke 2) tu, korang kena mula ada visi dan misi dari awal lagi. Pandai-pandai la korang adjust camne nak dapatkan site experience dan design experience selama setahun setiap satu. Lagi awal korang dapat penuhi syarat ni, lagi awal korang dapat apply PE korang. Cam aku lewat skit la, da 4 tahun kerja kontraktor buat project management dengan kerja kat site, tahun ke 5 baru aku join consultant untuk dapatkan design experience. Dah rugi 2 tahun.

Ikuti sambungan di Part 2

56 comments:

  1. Salam bro,

    Untuk sign experience report & technical report, bagaimana jika tiada PE dalam disiplin yang sama di company kita?

    Also, kena ada 2 orang PE yang recommend, in which one of them kena ada more than 10 years experience as a PE, kan?

    Pohon advise tuan.

    Thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Haziq

      Jawapan soklan no 1: pakai log book scheme. kene cari mentor dari yang ade PE dan IEM corporate member. Malah mentor tu lak ade syarat2 yang ditetapkan oleh IEM. Maklumat lanjut kat sini

      http://www.myiem.org.my/content/log_book_training_scheme_lbts_-580.aspx

      Cuma masalahnye, ini untuk ganti experience report je. Technical report kene buat cara lain. Untuk jawap pasal technical report ni sy kene tahu serba sikit latar belakang Haziq. Seperti engineer ape dan kerje kat mane..

      Jawapan Soklan No 2: kalau melalui IEM kene ada 2 orang PE with IEM corporate member yang recommend. Salah seorang kene 10 tahun dah jadi IEM Corporate member atau IEM Fellow member (kalau fellow tak perlu 10 tahun la). Salah seorang juga kenelah sama bidang dengan Haziq. Kene igt skit, ada je PE yang bukan IEM member. Kawan sy ade buat kesilapan ni dan terpaksa dia isi semula borang.
      Untuk melalui BEM, setahu saya, tak perlu pun kene 10 tahun jd PE ni. Selagi PE tu supervisor kepada Haziq, selagi tu dia boleh sain borang Haziq.

      Delete
  2. Untuk sign experience report & technical report, bagaimana jika tiada PE dalam disiplin yang sama di company kita?

    Jawapan: Kene pakai log book scheme. Kene cari supervisor dlm bidang yg sama diluar company.

    Also, kena ada 2 orang PE yang recommend, in which one of them kena ada more than 10 years experience as a PE, kan?

    Jawapan: Betul, tp ini permohonan melalui IEM. Rasa kalau melalui BEM tiada clause ini. Harap ade yg betulkan kalau sy salah info melalui BEM tu.

    TSH

    ReplyDelete
  3. Also, kena ada 2 orang PE yang recommend, in which one of them kena ada more than 10 years experience as a PE, kan?

    --> 10 tahun corporate IEM member kalau permohonan melalui IEM.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. Nak tanya. Kalau student mekanikal mcm mana ye? Sbb mekanikal kn kebanyakkan berada di kilang,bukan di site seperti civil. Sebagai contoh. Sy mechanical engineering manufacturing (machining). Mcm mana nak buat site experience dgn design experience dlm bidang saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Sy sebenarnye jeles ngn bidang engineering lain sebab syarat derang lebih mudah.

      Melalui IEM, Mekanikal cuma kene buat 6 bulan design experience sahaja. Site untuk Mekanikal adalah kerje kat kilang tu, yang terlibat dengan proses, fabrication, installation etc. kemudian selebih buat la kerje2 management. Kene cukupkan 3 tahun untuk keseluruhan experience.

      Untuk rujukan lanjut pergi ke sini

      http://www.myiem.org.my/content/professional_interview-257.aspx

      Delete
  5. Network engineer boleh ke?

    ReplyDelete
  6. macammana pula kalau computer engineer?

    ReplyDelete
  7. Yang bertanya ni better go through web bem sblum btanya..xkan smua nk kna suap kot, kata engineer��

    ReplyDelete
  8. Asalamualikum tuan.

    Bley email sy sample tiga report tuan sebagai rujukan saya.Atau dimana saya boleh dapat contoh report yang macam tuan cakap tue.
    nordin4686@yahoo.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WaƔlaikumsalam,

      Sori, sy kurang selesa nak share sample report sy dengan stranger. So, at least, introduce la diri dulu. :-)

      Delete
  9. assalamualaikum..
    nak tanya sikit... ade tak mereka yg memperoleh PE ataupun IR yg tahap pelajarannya diploma... tapi org tu sudah mahir dalam bidang civil design dan pengalaman di site pun sudah banyak... mohon penjelasan.. tq penulis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Izlan, requirement BEM untuk dptkan Ir ni mestilah se-kurang2nye graduate engineer. Jadi kalau masih diploma dan ada nak dptkan PE, kene usaha untuk graduate dulu. Takde masa? Kewangan tak mengizinkan? InsyaAllah, kalau ada kemahuan, di situ ada jalan.

      Delete
    2. baiklah.. tapi macam mana kalau graduate diploma in building services engineering? adakah dikira graduate engineer? apa2 pun tq untuk feedback.. semoga dibuka pintu rezeki dan ilmu yang lebih luas untuk encik...

      Delete
    3. Terima kasihatas doa Izlan.

      Namun, berita kurang baiknua, BEM requirement hendakkan ijazah. Bukan diploma. Kalau ada ijazah baru boleh dpt title graduate engineer. Dari title graduate engineer baru boleh dptkan title professional engineer.

      Izlan kene pastikan satu lagi bende yg universiti Izlan diiktiraf oleh BEM dan jurusan Izlan juga diiktiraf oleh BEM. Baru boleh register sebagai graduate engineer bila dah dpt ijazah nanti. Perkara ni boleh dirujuk dalam website BEM.

      Delete
  10. Assalamualaikum En. Azizul.
    Saya perlukan pendapat..Saya sdg usaha utk get PE.. bru 1 tahun register BEM (2016). Dlm tempoh setahun tu sye bekerja di consultant firm. Bru2 ni sye join contractor company. But at the same time sye dpt offer as RE di sebuah consultant firm. So skg yg mane perlu sye pilih supaya laluan utk PE tu lebih mudah utk saye.
    Need your advice.

    Tq and have a great day.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,
      Dah setahun consultant tu dah bagus. Sekarang ni cari pula site experience. Tak kesah la sebagai RE atau sebagai site engineer under contractor lagi setahun (kalau amir civil engineer, engineer lain kurang lg dari tu). Jd terpulang. Nak stay sebagai contractor boleh nak jd RE boleh. Janji duk site.

      Delete
  11. Assalam en azizul .. sy nk tanya , klu sy seorang kontraktor kelas f sekarang .. bole ke sy memohon untk title ir ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, en. Faizal kene ade design experience atau join consultant selama setahun. Kemudian ada site experience. Sebagai kontraktor klass f mmg da cukup rasenye site experience encik. Cuma kene usahakan design experience la plak.

      Delete
  12. Salam Azizul,

    Saya da berdafatr sebagai graduate engineer sejak 2013. Saya bidang mekaninal . Dulu saya involved dalam oil and gas piping design, kemudian Petrochemical plant construction selama setahun.

    Saya berniat hendak dapatkan IR. Saya tak pernah ada mentor selama ni. Adakah masih boleh apply dgn LBTS? Masalahnya baru sekarang nak isi logbook, so semua aktiviti tu semua dah berlaku 2013-2017. Adakah ini caranya atau IEM tak benarkan, suruh pula tnggu lagi 3 tahun since start date of this logbook? Saya dah kerja 8 tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      LBTS tak wajib sebenarnye. Kalau tempat keje encik ada bos atau senior yg ade title ir yg sama bidang mekanikal juga, boleh minta tolong beliau sahkan experience report encik. So tak payah buat LBTS.

      Kalau mmg encik tak pernah ada bos atau senior yg ade ir... Malang skit la.. Encik mmg kene start buat logbook dan dikira dari tarikh bermulanya logbook tersebut.

      Delete
  13. Salam En Azizul,

    Saya Liyana,Elektrikal Engineer.

    Saya sangat-sangat berminat untuk melihat sample report tuan jika tak keberatan sebab masih ada perkara yang kurang jelas berkenaan laporan dan formatnya.

    Adakah sama format laporan sekiranya melalui BEM atau IEM?

    Banyak sebenarnya yang ingin saya tanya.

    Boleh saya dapatkan nombor untuk whatsapp? or, kalau tuan kurang selesa untuk berkongsi nombor di sini, di bawah ada detail saya.

    terima kasih
    Liyana
    0134500684

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Liyana,

      Sy tak rase kalau sy kongsi report sy akan membantu Liyana kerana bidang kite berbeza. Dan format utk report tidak ditetapkan oleh iem atau bem. Format lebih bergantung kepada syarikat yg Liyana bekerja. Asalkan report tu nampak professional enough sudah cukup utk PE application. Sebarang pertanyaan lain boleh email kepada saya.

      Delete
  14. Salam En Azizul,

    Saya Man nak Tanya kalau sepanjang 5 tahun saya kerja sebagai Design Engineer, dalam bidang Civil Engineering adakah layak saya apply Ir sebab saya tiada experience dekat Site. Kerja saya hanyalah buat design di dalam office, kalau site tu macam biasa pergi inspection sahaja.

    Adakah itu boleh dikira sebagai site experience?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Hilman,

      Kalau kumpul2 site inspection tu boleh cukup setahun, memang boleh dan layak.

      Tapi lebih baik memang duduk di site setahun. Banyak bende belajar.

      Delete
  15. Kalau pensyarah vokasional boleh tak? Saya graduate engineering, pengalaman industri hampir setahun dan sedang mengajar di kolej vokasional setahun. Saya tak pernah register BEM lepas grad dulu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena register, tu paling penting.

      Pensyarah pun memang boleh dapat Ir. Cuma saya kurang arif sikit bagaimana.

      Delete
  16. Salam tuan Azizul, saya dah 15 tahun kerja dalam bidang civil sebagai asst.pm. saya bercadang nak sambung degree engineering. boleh ker ? sempat ker ? boleh ker guna experience as entry ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak sambung degree kene tgk universiti punya kelayakan. setiap universiti berbeza kelayakan diperlukan. kene kaji la.

      Delete
  17. Assalamualikum tuan , saya amik jurusan biomedical engineering in electric and electronic engineering . saya nak tanya , kos macam say boleh buat PE juga ke ? , sebab saya lebih kepada medical device . ke untuk jurusan say tak boleh buat PE ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, saya tak pasti. tetapi kalau boleh register BEM sebagai graduate engineer patutnya boleh la buar Ir.

      Delete
  18. Salam tuan, saya ada pertanyaan berkaitan dengan pengalaman design & jaga projek di site.

    Part design tu, adakah kita memang perlu terlibat 100%? atau mungkin kita terlibat on part of the design tapi kita still tahu & understand the whole design & prosess sudah memadai?

    Part site experience, adakah kita memang perlu berada di site sepanjang project berjalan? Boleh dikira site experience ke kalau kita site visit?

    Itu saja pertanyaan saya. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      Part design tu tak penting pun terlibat 100%. Janji tau pasal design tu secara terperinci. Dan paling penting boleh jawab soalan interviewer nanti.

      Site visit pun boleh ambil kira. Janji kumpul2 cukup setahun.

      Delete
  19. Salam tuan, nak tanya berkaitan pengalaman dlm design.. Saya electrical engineer di agensi kerajaan. Skop tugasan saya banyak kpd projek2 penyelenggaraan kecil dan sederhana. saya hanya design dlm skala kecil kebanyakn projek hanya penyelenggaraan. Jadi bolehkah di kategorikan pengalaman design yang simple sebagai part of design dlm permohonan PE ni? tq

    ReplyDelete
  20. Salam tuan saya ingin bertanya, saya telah bekerja hmpir 3 tahun sbg lab geotech engineer. Bleh saya tau cara utk dptkn Ir wlpn kerja2 saya hanya melibatkan lab work. FYI company saya ada 2 Ir and one of them fellow IEM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurm.. rasanya boleh consider sebagai bekerja selama setahun sahaja. Tuan kena cari juga kerja di site dan sebagai designer untuk cukupkan pengalaman sebagai professional engineer.

      Delete
  21. Assalamu'alaikum Tuan Ir. Azizul, Ijazah sarjana muda profesional diiktiraf BEM/IEM tak? Sekarang banyak kursus2 pendek untuk mereka yang dah berkerjaya seiring kelayakan akademik. MQA iktiraf, tapi... risau BEM/IEM tak iktiraf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba rujuk dengan BEM. Mudah sahaja. Just call mereka dan tanya lebih lanjut.

      Cuma kursus2 pendek ni selalu tidak diiktiraf oleh BEM.

      Delete
  22. Tuan. Kalo graduate B. Tech in Construction Management blh apply PE ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang dah boleh. tapi step dia ada tambahan skit

      Delete
    2. Nurul Aslam, sama case dgn saya. Sekarang dah cuba utk mohon? ada respond?

      Delete
  23. Nak mohon PE melalui BEM atau IEM? which one better n lebih mudah?Pls Guide me.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BEM lebih mudah tapi makan masa sikit. IEM susah tapi keputusan mereka lebih cepat dapat.

      Delete
  24. Salam Ir. Azizul, saya student dip.civil engineering dan tengah practical dengan maicon as a C&S.. saya selalu overthinking untuk dapatkan tittle IR ni... boleh tuan beri sedikit pencerahan untuk saya.. apa yang saya patut buat seterusnya. dan lagi satu adakah pengalaman paktikal saya dengan maicon ni boleh dikira sekali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, kalau masih diploma kena dapatkan degree dulu.. dari situ baru boleh ke step seterusnya.

      Delete
  25. Salam Ir. Azizul, adakah tempoh 3 tahun itu bermula selepas pendaftaran BEM berjaya? Sebab sy kerja di site skrg dan masih menunggu proses BEM approved. So utk experience 1 tahun dekat site bermula selepas pendaftaran BEM berjaya la ya? Mohon pencerahan tuan.Tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, yes.. itu sebabnya kena daftar secepat yang mungkin agar tidak rugi umur..

      Delete
  26. Assalam Tn, saya Ilyas. Graduate Dgree
    Chem Eng UTM. Exp sy 2 tahun process/prod executive dan 2 tahun Safety & Health. Dua2 di kilang aluminium dan dan elektronik. Dah register GE. Relevan x dgn experience saya utk apply PE?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, wah.. agak mencabar soalan ini.. kalau pekerjaan itu ada kena mengena dengan chemical engineering maka dah ada la experience untuk dapatkan Ir dalam chemical engineering. jadi next step adalah dapatkan design experience..

      Delete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum, apakah langkah-langkah untuk saya daftar sebagai Professional Engineer jika saya registered BEM under engineering technologies?

    Adakah saya perlu mendapatkan pengalaman dalam bidang technology juga? Atau sama seperti bagi mereka yang register BEM under graduate engineer?

    Bagaimana jika pengalaman saya hanya dalam bidang electrical engineering consultant atau site construction? Adakah pengalaman saya itu di kira atau sia-sia? Atau saya perlu tambah subject untuk mohon Professional Engineer?

    Untuk makluman Tuan, saya graduan sarjana muda dalam Electrical Engineering Technology Industry(power) with honours.

    Saya berharap persoalan saya ini dapat di jawab oleh pihak Tuan. Terima kasih

    ReplyDelete
  30. Salam En Azizul,

    Saya Mohd Azran, Graduate Civil Engineer. Pengalaman bru 2tahun. Sya mmg ad plan nak try apply for PE. So klau tak keberatan boleh tk tn tlg share report tn semasa apply PE dulu,sebab masih ada perkara yang kurang jelas berkenaan report dan formatnya. Saya harap tn dapat kongsikan mlalui email saya. ( azranuddin4@gmail.com ). Terima Kasih.

    ReplyDelete
  31. askum tuan saya ada pegalaman kerja dalam bidang engineering selama 10thun blh ka saya nk apply sijil BEM kalau saya ada sijil SPM saja?

    ReplyDelete