Wednesday, December 7, 2011

Shop Drawing

Shop Drawing adalah drawing yg dilukis oleh contractor atau supplier untuk mengetengahkan produk mereka.

Shop Drawing Terdiri dari coordination drawing jugak..

Sebenarnye problem paling teruk untuk projek ni adalah ketiadaan shop drawing.. memang la takde dalam specification dan BQ.. tapi ini dapat membantu projek jalan lebih smooth..

kemudian tiada pengira luas kawasan yang cekap.. membuatkan ade banyak barang terlebih beli dan ada yang terkurang beli.. ade yang tertinggal tak beli.. dan ada yang tersilap beli..

BQ adalah segalanya.. kene rujuk BQ berbanding Lukisan sebab kat BQ yang kite sain setuju..

Requirement kene bace.. kemudian kene tau bende yang wajib buat atas satu2 kerja..

Urutan kerja amat penting untuk menjaga dari belakunya sebarang kerosakan barang2 arkitek.. seperti jubin.. karpet.. dinding akustik.. urutan ini hendaklah dijaga elok2 oleh person in charge di tapak..

Pelantikan dan contract terhadap sub contractor hendaklah specifik dan dijaga dengan betul.. supaya tidak tertipu kemudian nanti.. pelarasan harga kena jga juga..

Ducting AHU kene bijak aturkan kedudukan dia.. sebab ini antara bende2 besar yang perlukan koordinasi syiling.. struktur.. trunking.. paip air..

sebarang kerja2 konkrit dan kerja2 jalan hendaklah dibuat selepas kerja2 M&E siap.. itulah gunanya koordinasi drawing atau Shop drawing..

kerja2 jalan pula kene bijak menentukan ketinggian jalan.. kecondongan supaya air tidak bertakung.. perlu jelas ditonjolkan dalam Shop Drawing..

Shop Drawing perlu dirujuk di arkitek.. terutama di detail drawing arkitek.. suapaya tidak bercanggah kemudian nanti.. tiap2 bilik, perlu ada shop drawing.. lebih detail lebih baik..

No comments:

Post a Comment